De gastvrije mindset

Gastvrijheid is vooral een kwestie van mindset!

Gastvrijheid is het gul zijn in het onthalen of herbergen van mensen en het opnemen of opgenomen worden als gast. Het speelt een belangrijke rol op iedere plek waar mensen elkaar ontmoeten dus feitelijk in iedere organisatie.

Gastvrijheid speelt een hoofdrol in de horeca. Als we uit eten gaan of op het terras gaan zitten, wat we zo gelukkig weer mogen, willen we met aandacht worden behandeld, willen we ons ongelooflijk welkom en fijn voelen. Maar gastvrijheid gaat natuurlijk niet alleen over horeca en voegt in iedere organisatie bijzonder veel waarde toe.

Hoe doe je dat dan?

De grote vraag is natuurlijk hoe doe je dat dan? Hoe laat je mensen zich echt welkom voelen? Negen van de tien keer als je die vraag stelt gaan we aan de slag met de manier van verwelkomen en begroeten, een leuk gesprek voeren, gasten helpen en vertellen hoe zeer je hen waardeert. Ik merkte in de online-trainingen van de afgelopen maanden ook dat er vooral veel behoefte is aan concrete voorbeelden hoe je het aan kunt pakken in de 1,5 meter economie. Deze voorbeelden en ideeën kunnen wij uiteraard aanreiken en kun je natuurlijk ook zelf en met je team bedenken. Maar als je niet oppast worden het lossen acties en is het maar de vraag of de gast er daadwerkelijk echt blij van wordt.

Het draait allemaal om mindset
Gastvrijheid is geen verzameling leuke acties om de gast of klant te pleasen, het is vooral een mindset! Ik vertaal dat, als je mijn blogs vaker leest weet je wat ik bedoel, als je knop overtuigend op geven zetten. Juist niet om te ‘pleasen’ maar vanuit leiderschap. Het is een state of mind gericht op de ander, de gast of de klant. Een mindset van een positieve impact willen maken in het leven van anderen. En het fantastische daarbij is dat je het dubbel en dwars terugkrijgt. Alleen daar moet je het niet voor willen doen (ook weer mindset).

De intentie die achter het gedrag of de leuke actie schuilgaat is daarbij vele malen belangrijker dan de actie op zich. En tegelijkertijd, als deze intentie goed is en sterk aanwezig is, zullen veel mensen, dus ook jij of je collega’s, automatisch al veel gastvrijer zijn, veel guller zijn met aandacht en meer op zoek gaan naar datgene wat de gast of klant echt nodig heeft. Spontaniteit is een belangrijke en onderschatte factor bij gastvrijheid. Spontaan leuk reageren, communiceren en in actie komen kan alleen als de mindset juist is.

Iedereen kan het leren
Wanneer je werkelijk een gastvrije klant- of gastbeleving nastreeft is het dan ook belangrijk goed te kijken wie je opneemt in je team. Niet de vaardigheden maar de mindset is daarbij leidend. Het goede nieuws is dat iedereen het kan leren en iedereen zijn of haar knop op geven kan leren zetten. Je kunt dus met jouw team werken aan een onderscheidend gastvrije omgeving en dat begint bij de juiste mindset te creëren bij ieder teamlid.

Knop op ‘geven’
Met Givability® werken wij aan die gastvrije mindset. En buiten dat dit leidt tot een geweldige gastvrije klantbeleving geeft het mensen veel power. Power om zelf het verschil te maken en waarde toe te voegen. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat dit leidt tot meer leiderschap en werkplezier en uiteindelijk een hoge mate van betrokkenheid en verbondenheid (welke gemiddeld slechts op 31% ligt in Nederland).

Werk dus iedere dag aan de juiste en gastvrije mindset van jouw team! Veel succes!

Wil je kennismaken met Givability®? Doe dan mee met één van de open Givability® trainingen in juni, juli of augustus. Wil je met je team aan de slag met Givability®? Neem dan contact met ons op voor de uitgebreide mogelijkheden.

Jeff Dadema
Givability® Master Trainer
Letsgoactive training groep

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *