Maak kennis met de ‘kunst van het geven’

Givability® is de kunst van het geven en zorgt voor excellent Gastheerschap en ultieme Gastvrijheid. Het gaat uit van de actie die jij zelf kunt nemen, iedere keer weer. Je neemt daarmee de regie over je eigen werkplezier en zorgt dat klanten, gasten, patiënten en collega’s zich ongelooflijk welkom voelen bij jouw organisatie.

Gelukkige medewerkers zijn betrokken en dragen substantieel meer bij aan de organisatie en het resultaat. Onze missie is zoveel mogelijk mensen (meer) plezier te laten hebben in hun werk. Niet voor niets is onze slogan al vele jaren ‘Maak een feestje van je werk!’ Plezier hebben in je werk kan altijd, wat voor werk je ook doet. Givability® is je interne knop onvoorwaardelijk op geven zetten. Het is dé manier om op een fijne wijze om te gaan met klanten, gasten, patiënten en collega’s en als leidinggevenden een ‘Gevend Leider’ te worden voor je team. We leggen je graag uit hoe.

Gevers en krijgers

We kunnen de wereld grofweg indelen in ‘gevers’ en ‘krijgers’. Echte gevers zijn degenen die geven zonder daar iets voor terug te verwachten. Dat kan van alles zijn. Echte krijgers zijn degenen die alleen in beweging komen wanneer zij er zelf beter van worden. Je kent vast wel iemand die in deze categorie valt. De meeste mensen echter zijn geen 100% gever of krijger maar bevinden zich ergens ertussenin. Ze geven wel, maar verwachten er vaak wel iets voor terug.

Givability® gaat over geven zonder daar iets voor terug te verwachten en verlangen. Het resultaat is  dat je extra veel terugkrijgt, alleen niet van iedereen. Een keuze die je bewust kunt maken.

Je ‘interne knop’ op geven zetten

Givability® betekent dus je interne knop op geven te zetten en er echt overtuigend met volle aandacht zijn voor je klanten, gasten of patiënten en natuurlijk je collega’s. Het belangrijkste is dat je geeft zonder er een tegenprestatie voor te verwachten van de ander.

De wet van de wederkerigheid zegt dat wanneer jij iets voor een ander doet, de ander zich verplicht voelt iets terug te doen. Je krijgt daardoor in veel gevallen dus automatisch toch wat terug als je geeft en in de meeste gevallen zelfs veel meer dan dat.

Geven kun je dus aan klanten/gasten/patiënten, maar ook aan je collega’s, partner, ouders, vrienden kortom iedereen om je heen. Zet jouw ‘interne knop’ dus op geven en wees vanaf nu een echte gever! Je zult verstelt staan van het resultaat.

De 7 principes van Givability®

  1. Neem het initiatief, altijd.

  2. Wees gul in het onthalen van mensen.

  3. Maak echt verbinding.

  4. Werk vanuit het Helpen-Principe.

  5. Handel zonder (voor)oordelen.

  6. Voel je verantwoordelijk en neem verantwoordelijkheid.

  7. Maak plezier!

Neem het initiatief, altijd.

Hoe vaak laten we niet de klant, gast of patiënt het initiatief nemen? Wanneer we naar mensen kijken in organisaties zien we veel afwachtend gedrag. Geven betekent zelf de eerste stap zetten. En het mooie is dat je dat kunt leren.

Het gevoel welkom te zijn komt voort uit aandacht. Door initiatief te nemen in aandachtgeven en helpen bereik je het ultieme welkomgevoel. En dat is precies wat we willen, dat mensen zich prettig bij onze organisatie voelen en graag terugkomen. Givability® betekent niet afwachten, maar juist zelf actie nemen, altijd!

Zou het niet geweldig zijn als je als klant, gast of patiënt niet meer zelf op zoek moet naar antwoorden, maar deze vanzelf krijgt aangereikt? Waar kun jij allemaal initiatief in nemen?

Wees gul in het onthalen van mensen

De betekenis van Gastvrijheid is ‘gulheid in het onthalen van gasten.’ Gul staat voor ‘vrijgevig’ en ‘hartelijk’. Geven betekent dat je vrijgevig bent in de aandacht die je de ander geeft, de klant, de gast of patiënt en natuurlijk ook je collega.

Een gul welkom geef je door enerzijds meer te doen dan een standaard begroeting als “Goedemorgen”. Je kunt er bijvoorbeeld iets aan toevoegen “leuk dat u/je er bent” of “welkom bij ons”. Pas je begroeting aan bij iedere ontmoeting en voorkom ‘riedelgedrag’.

Begin daarom met klanten voortaan als gast te zien en ze net zo enthousiast en hartelijk te ontvangen als je gasten thuis. Laat merken dat je het leuk vind dat de ander er is.

Maak echt verbinding

Wanneer we klanten, gasten of patiënten helpen maken we zelden  een echte connectie. We blijven vooral aan de oppervlakte. Wanneer je in staat bent echt verbinding te maken ga je dus een of meer lagen dieper met de klant/gast/patiënt.

Analyseren we veel ‘klantgesprekken’ dan valt op dat we vooral veel gesloten vragen stellen en steeds korte antwoorden van de klant krijgen. Een ander aspect is dat klanten uit zichtzelf soms veel informatie geven, maar wij niet diep genoeg doorvragen om het plaatje echt duidelijk te krijgen. Het gevolg is dat we gaan helpen op basis van onvolledige informatie met alle gevolgen van dien.

Wanneer we oprecht geïnteresseerd zijn in de ander en datgene vragen wat we echt graag willen weten, luisteren naar het antwoord en dan verder vragen, maken we niet alleen een diepere connectie, we kunnen de klant ook optimaal helpen. Wees dus nieuwsgierig en geïnteresseerd, het mag!

Werk vanuit het Helpen-Principe

Datgene doen wat de ander daadwerkelijk nodig heeft is waar het Helpen-Principe over gaat. Om datgene te kunnen doen is het nodig verbinding te maken met de ander zoals we bij het vorige principe hebben gezien. Helpen is altijd maatwerk, iedereen is anders en heeft andere wensen, behoeften en verwachtingen. Het is aan jou deze wensen te achterhalen en in te vullen en het liefst een ‘beetje meer’.

Hoe beter je in staat bent in kaart te brengen wat de ander nodig heeft, hoe beter je hem of haar echt goed kunt helpen. Je doet hierbij geen aannames maar vraagt het aan de ander. Dienstbaarheid, oftewel de ander daadwerkelijk willen helpen, niet omdat het nu eenmaal je werk is, of omdat je leidinggevende het je vraagt te doen, maar omdat jij het echt zelf wilt. Dat maakt meteen dat je daarin ook het initiatief zult nemen (denk aan het eerste principe).

Schakel (voor)oordelen uit

We oordelen vaak snel wanneer we iemand zien of iemand in de situatie iets zien doen. Daarnaast hebben de meeste mensen vooroordelen, bijvoorbeeld over mensen met een bepaalde afkomst, leeftijdscategorie of opleiding. Vooroordelen die in veel gevallen uiteindelijk niet blijken te kloppen als je net wat beter en verder kijkt.

Givability® betekent je knop op geven zetten en dan is er geen ruimte voor (voor)oordelen. Je treedt de ander, wie het ook is, met open vizier en een open ‘mind’ tegemoet. In het Engels zeggen we heel mooi ‘Act with an open heart and mind’. Wanneer jij je Givability® eigen maakt oordeel je niet meer zo snel en laat je vooroordelen buiten de deur.

Voel je verantwoordelijk en neem je verantwoordelijkheid

Givability® betekent je interne knop op geven zetten. Dat betekent dat je verder kijkt dan je eigen stukje. Je overziet het geheel en neemt je verantwoordelijkheid, voor mensen in situaties maar ook voor dingen waar je vanuit jouw functie geen verantwoordelijkheid voor draagt.

Verantwoordelijkheid nemen betekent initiatief nemen en leiderschap tonen, ook als jij helemaal niet de officiële leider bent. Je verantwoordelijk voelen voor mensen en mensen in situaties maakt dat je datgene doet wat ze nodig hebben. Hierbij durf je grenzen te verleggen en nek uit te steken als dat nodig is. Toon leiderschap en kom in actie!

Maak plezier!

Veel mensen nemen op hun werk een ‘afwachtende’ houding aan. Werkplezier wordt zo afhankelijk van anderen, je collega’s, je leidinggevende of de klant. Bij Givability® draaien we dat proces om en ben jij zelf degene die voor je werkplezier zorgt. Plezier hebben in wat je doet is een bewuste keuze is en dat wanneer mensen zelf het initiatief en de regie nemen, zij meer bereiken, meer plezier hebben en als gevolg daarvan gelukkiger zijn. 

Je interne knop op geven zetten betekent dat je plezier mag en zelfs moet maken. Plezier maken levert ‘plezier hebben’ op. Plezier maken betekent dat jij de actie maakt naar de ander, zie het maar als een werkwoord. Er mag dus gelachen worden met klanten en collega’s. Sterker nog, wanneer jij plezier maakt met een klant en hij/zij lachend weer vertrekt, waardeert hij jouw organisatie veelal aanzienlijk hoger. Om plezier te maken moet je soms barrières en overtuigingen wegnemen en daar helpen wij je graag bij.

Givability® in jouw organisatie?

Wij trainen je team graag in de kunst van het geven met behulp van de 7 principes van Givability®. Hieronder hebben we een aantal mogelijkheden voor je onder elkaar gezet: