Borg gastvrijheid in 1,5 meter beleid

Laten we vooral ook het borgen van gastvrijheid niet vergeten!

De afgelopen maanden in onze wereld geworden tot een wereld vol afstand. Op TV worden we weliswaar met spotjes op het gebied van ‘samen sterk’ en ‘we doen het met elkaar’ bestookt, de realiteit is toch dat we vooral met een grote boog om elkaar heen gaan en ons irriteren aan degenen die onvoldoende afstand nemen.

Nu de statistieken een neerwaartse beweging laten zien wordt er weer meer mogelijk. Dat is heel erg nodig, want we snakken allemaal weer naar meer contact, live, zonder beeldscherm en koptelefoon. Wij houden ons als Hospitality trainers dagelijks bezig met het contact tussen mensen en vooral het optimaliseren van dat contact. Gastvrijheid is gebaseerd op contact, op aandacht en gevoel. En juist dat contact is nu zo moeizaam. Er is wel weer meer mogelijk maar voorlopig zijn we wel gehouden aan het in standhouden van Social Distancing. Hoe moet dat nu verder met gastvrijheid?

Gastvrijheid is waanzinnig belangrijk in iedere organisatie. Het is de smeerolie voor ‘samen’. Samen met je klant, samen met je gast, samen met je patiënt en samen met je collega’s. En juist nu is de behoefte aan echt ‘samen’ groter dan ooit. We hebben gastvrijheid dus keihard nodig om de tijdelijke situatie echt werkbaar en leefbaar te maken en te houden, zeker als we hier langere tijd aan vastzitten.

In iedere organisatie is nu heel veel aandacht voor de nieuwe veilige werkwijze. Hoe borgen we de veiligheid door afstand en hygiëne? Dat is vooral erg noodzakelijk maar ook heel klinisch allemaal. Laten we ervoor zorgen dat we vooral ook het borgen van gastvrijheid niet vergeten in onze ijver het allemaal heel veilig te maken en doen.

Aandacht voor elkaar kan ook binnen Social Distancing. Sterker nog mijn advies is om het een hoofdrol te geven. Dat betekent dan we niet nadenken over ‘hoe kunnen we realiseren op 1,5 meter’, maar over ‘hoe kunnen we het gastvrij en vol aandacht realiseren op 1,5 meter?’ Niet ‘hoe zorgen we dat het hygiënisch gebeurt’ maar ‘hoe zorgen we dat het gastvrij en met aandacht hygiënisch gebeurt’. Misschien moeten we wel denken aan 1,5 meter Hosts.

Gastvrij zijn betekent dat je knop op geven staat in de aandacht naar anderen. We kunnen initiatief nemen en op een fijne wijze onze klanten, gasten en collega’s helpen gezond te blijven. Elkaar goed in de gaten houden en dus echt verbinding maken. Social Distancing zorgt voor een wegdijnsbeweging van anderen terwijl we juist naar elkaar toe zouden moeten bewegen, uiteraard tot 1,5 meter.

Kunnen we nog wel plezier met elkaar maken binnen alle regels en protocollen? Het antwoord is volmondig ja! Het is aan ons allen om ondanks de regels en met inachtneming van de regels weer te ‘spelen’ en plezier te maken. Laten we onze creativiteit aanspreken en daarmee aan de gang gaan. Dan creëren we ondanks alle maatregelen een aangename plek voor onze ‘klanten’ en een fijne ‘werkplek’ voor onze medewerkers en onszelf. Bij Letsgoactive training groep zijn we er klaar voor!

Zet je knop op geven, wees een leider in gastvrijheid, juist nu! Laten we samen, vanuit Givability®, weer kleur geven aan onze organisaties en ons werk binnen de 1,5 meter economie.

Veel succes en plezier!

Jeff Dadema
Letsgoactive training groep

 

Wil jij hulp van een Hospitality trainingsprofessional bij het borgen van gastvrijheid in je 1,5 werkwijze?  klik hier

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *