Gevers en krijgers

Wat is dat toch dat de meeste mensen vooral bezig zijn met krijgen en moeite schijnen hebben met geven? Geeft u eigenlijk wel eens? En dan doel ik niet op geld geven aan een goed doel, maar geeft u? Directe familieleden tellen niet mee, daaraan geven de meeste mensen namelijk wel. Nee, met geven bedoel ik iets voor iemand anders doen zonder eigen belang en (voor)oordeel. Gewoon geven!

Over gevers en krijgers

Je kunt mensen grofweg indelen in krijgers en gevers. De krijgers zijn helaas veruit in de meerderheid. Krijgers zijn mensen die vooral bezig zijn met hun eigen belangen veilig te stellen. Te zorgen dat het hen aan niets ontbreekt.
Krijgers vinden ook dat zij recht hebben op dingen.

Hetzelfde geldt voor het bedrijfsleven. Krijgers zijn vooral bezig met verkopen en omzet maken, soms zelfs ten koste van de klant of gast. Gevers zijn vooral bezig met anderen te helpen. Klanten hebben vaak snel door of ze met een gever of een krijger te maken hebben.

“Ik verdien het” is de opvatting van veel krijgers. Zij irriteren zich vaak snel aan anderen en dat maakt dat zij nog minder gaan geven. Het versterkt het gevoel van ‘ik heb er recht op’. Krijgers zijn doorgaans slecht in het zich verplaatsen in de ander, laat staan de ander te begrijpen. Zij leven vooral in hun eigen wereld. Gevers daarentegen hebben een veel lagere irritatiegrens en zijn juist meester in het verplaatsen in de ander. Zij hebben snel door wat de ander nodig heeft en zijn bereid de ander te helpen. Gevers zijn dus veel meer gericht op de ander dan op zichzelf.

Wordt een echte gever

Leuk, maar hoe wordt je dan een echte gever? Eigenlijk heel eenvoudig. Ten eerste denk en handel je vanuit het Helpen-Principe. Het Helpen-Principe staat voor iedere klant echt en oprecht goed helpen. Als gever vindt je uit hoe je iemand kunt helpen en vervolgens doe je dat uit jezelf. Hierover heb ik al vaker geschreven. Een gever geeft informatie waarmee de klant verder kan, helpt oprecht en goed en doet ook wel eens iets waar helemaal geen omzet tegenover staat. Gewoon om aardig te zijn en te helpen. Dat lijkt misschien niet zo commercieel, maar het mooie is dat het juist heel veel oplevert.

Het wordt je gegund

Wat gebeurt er als je zomaar iets krijgt van iemand? Je zult het waarderen, er blij van worden en, in veel gevallen, iets terug willen doen. We staan niet graag in het denkbeeldige ‘krijt’ bij iemand. Doe je dit bij een klant dan zal deze klant dus iets terug willen doen en dat leidt dan weer tot loyaliteit, mond tot mond reclame of een volgende aankoop, bezoek aan je bedrijf of opdracht. Deze klant zal jou de business gunnen. Geven om vervolgens te nemen werkt juist averechts, dat is niet echt en wordt door een klant vaak snel doorgeprikt. Alleen echt geven, zonder eigen belang, leidt tot gunnen.

Aardig zijn

Geven heeft ook alles te maken met aardig zijn. Gewoon aardig zijn! Hoe ingewikkeld is dat? Een paar jaar terug was op de Nederlandse TV een voorlichtingspotje te zien van Sire ‘Aardige mensen, hoe ga je ermee om?’ In dit spotje zie je een aantal gevers die worden afgewezen door degene tegen wie ze aardig zijn. De oorzaak daar: vooroordelen. Zo gaat een bejaarde dame twee vuilnismannen een koekje aanbieden. Ze gooien het vervolgens in de vuilniswagen onder het mom van ‘zal wel over datum zijn’. Aardig zijn is voor velen dus helemaal niet zo eenvoudig blijkt, terwijl het juist altijd en overal werkt. Als jij aardig bent en je vooroordelen aan de kant schuift, zal je ervaren dat alles veel makkelijker gaat. We doen allemaal met meer plezier iets voor iemand die aardig is toch? Je krijgt meer gedaan bij klanten, medewerkers en je partner thuis, probeer het maar eens.

Complimenten

Een andere vorm van geven is complimenteren. Ieder mens krijgt graag complimenten. Wanneer hebt u voor het laatst een compliment gekregen? Waarschijnlijk alweer even geleden. We geven natuurlijk veel te weinig complimenten aan elkaar. In Nederland heerst de opvatting dat als iemand zijn werk goed doet dat heel normaal is en alleen als het niet goed is we daar iets van zeggen.

In trainingen met leidinggevenden geef ik vaak de suggestie af en toe een complimentendag in te stellen. De deelnemers beginnen dan vaak te lachen want het klinkt natuurlijk hilarisch. Maar het kan uiterst effectief zijn dit eens zelf te doen. Je dwingt jezelf namelijk te zien wat er allemaal goed gaat in je team en/of organisatie. En dat is heel leerzaam, want we zien dat vaak niet voldoende. Het moet dan natuurlijk wel gaan om echte complimenten en geen leugentjes om bestwil.

Gastheerschap

Als gever ben je een goed Gastheer voor je gasten of klanten. Je laat de ander zich welkom voelen. Ook als leidinggevende kun je geven. Door aardig te zijn en complimenten te geven, maar vooral door je leiderschapsstijl. We spreken dan over Gevend Leiderschap. Een gevend leider zet de ander op de eerste plaats en handelt niet uit eigen belang. Hij/zij zorgt dat mensen zich veilig voelen, op de juiste plaats terecht komen en in goede harmonie samenwerken met hun collega’s. Een gevend leider zorgt dat mensen echt tot bloei komen. Dat levert gemotiveerde medewerkers op die graag een extra stap zetten voor hun manager en een organisatie waarin substantieel beter wordt gepresteerd.

Mijn advies luidt: start met geven. Wees oprecht aardig en geef zoveel mogelijk gemeende complimenten. Ga helpen en maak uw klanten, medewerkers en andere mensen in uw omgeving blij. Kortom: maak een feestje van uw werk!

Veel succes en plezier.

Jeff Dadema
Letsgoactive training groep

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *