Wordt u al (niet) geholpen?

Beste dames en heren in de winkels van Nederland, klanten willen gewoon goed geholpen worden. Dus kom in actie en gebruik je kennis en expertise om van iedere klant een blije ambassadeur van jouw winkel en/of merk te maken!

De klant z’n gang laten gaan

Wat is het toch dat in meer en meer winkels het haast lijkt of het beter is klanten vooral niet te helpen en volledig met rust te laten? Winkels waar je wel geholpen wordt als je het als klant vraagt, maar geen centimeter meer. Waar je vroeger als klant niet meer van de verko(o)p(st)er af kwam ontbreekt nu vaak ieder proactief contact. We zijn echt doorgeschoten in de klant zelf z’n gang te laten gaan met veel te lage verkoopresultaten tot gevolg.

Een verkoopadviseur adviseert

Als verkoopadviseur in de winkel ben je er om klanten te adviseren. Niet alleen als zij daar om vragen, maar proactief. Want veel klanten lijken misschien heel mondig, er zijn er evenzoveel die schroom hebben om op jou af te stappen. Help ze dus uit jezelf!

Stop volledig met verkopen

Wat je vooral niet moet doen is een klant iets proberen te verkopen. Verkopen is niet meer van deze tijd! Er is geen enkele klant die in je winkel komt om iets verkocht te krijgen. Wil jij iets verkocht krijgen? Nee dus. Wat een klant wel wil is dat een adviseur hem of haar helpt met de juiste informatie. Met gerichte adviezen waar je wat mee kunt als klant. Geen leugentjes om bestwil in de hoop dan sneller wat te verkopen maar echte serieuze gemeende adviezen. Zoek bij iedere klant naar het ultieme advies wat je hem of haar kunt geven.

Focus op het creëren van fans

Focus erop van iedere klant een fan van je winkel te maken. Doe wat nodig is om dat te bereiken en je zult ervaren dat neerkomt op proactief aandacht geven en helpen. Om dat te kunnen doen is het nodig echte verbinding met een klant te maken. Verbinding maak je door oogcontact maar ook door geïnteresseerd te zijn en door te vragen. Ik adviseer altijd, stel tenminste 3 vragen. Je dwingt jezelf tot het vergaren van meer informatie. Hoe meer je weet, hoe beter je kunt gaan helpen.

Een klant wordt overigens pas fan vanaf een score 9 in klanttevredenheid. Gewoon goed is dus niet voldoende. Er is een unieke ervaring nodig om fan te worden. Het zit hem vaak in kleine dingen. In oprechte aandacht en hulp. Dingen die maken dat je een wow-gevoel krijgt van de manier waarop je bent geholpen.

Ga verder dan de initiële vraag van de klant

De initiële vraag van de klant is de vraag waarmee hij of zij naar je winkel is gekomen. Als je echt goed helpt laat je het daar niet bij maar doe je meer. Zo kun je een klant op een bijpassend product attenderen of een aanvullend artikel adviseren. Onderbouw ook dat advies, net als je eerste advies goed. Ook hiervoor geldt natuurlijk dat je wel eerst een paar vragen gesteld moet hebben. Zonder informatie over de klant en zijn initiële vraag is het lastig adviseren van extra artikelen zonder te vervallen in product gestuurde verkoop. En daar moeten we echt wegblijven.

Probeer het maar eens en maak proactief contact met je klanten. Laat je vooral niet weerhouden door een enkele klant die er niet op zit te wachten. Ik verzeker je dat je werk veel leuker wordt en je resultaat echt véél beter.

Veel succes en plezier! Maak een feestje van je werk.

Jeff Dadema
Letsgoactive training groep

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *