Generatie Z maakt het verschil

Luisteren en leren van Generatie Z

Teams in de Horeca en de Retail bestaan inmiddels voor een groot deel uit GenZ-ers. In andere branches vormen de GenZ-ers nog een veel kleinere groep.
Veel mensen hebben moeite met de communicatie met hun GenZ-collega’s of als leidinggevende in het aansturen van GenZ-ers. Ze staan er in de ogen van voorgaande generaties niet altijd positief op. Hoe zit het nu werkelijk met deze generatie?

Generatie Z, geboren tussen grofweg 2000 en 2015, is de eerste generatie die volledig is opgegroeid in een digitale wereld. Ze worden de ‘digital natives’ genoemd omdat ze digitaal enorm vaardig zijn. Maar ze zijn zoveel meer dan dat. Het is een generatie die zich echt laat zien, die vragen stelt, die zich uitspreekt. Ze zoeken naar betekenis, naar authenticiteit en naar impact. Soms misschien irritant als je door de bril van eerdere generaties kijkt, maar eigenlijk juist enorm waardevol in je team, in je organisaties en in de maatschappij.

Waar vorige generaties zich nog vooral aanpasten aan systemen (zo doen we dat nu eenmaal), stelt GenZ liever de systemen juist ter discussie. Niet om lastig te zijn, maar omdat ze geloven dat het beter kan. Duurzamer, eerlijker, menselijker. Ze zijn kritisch, maar ook betrokken. Ze durven kwetsbaar te zijn, maar staan tegelijk stevig voor hun waarden. Ze zoeken verbinding en echtheid, ook op de werkvloer.

Als we kijken naar hoe Generatie Z is gevormd, vallen verschillende dingen op zoals social media, hun Curling Ouders, de democratisering van het gezin en het vervagen van hiërarchie op school. Bovendien zijn voortdurend geconfronteerd met de onrustige wereld van nu: Economische crises, de COVID-19 periode, oorlogen, terrorisme, klimaatverandering noem maar op. De gemiddelde GenZ-er begrijpt dat er geen garanties zijn in het leven en dat ze hun eigen toekomst moeten creëren. Waar Generatie X en de Pragmaten vooral leerden dat als je maar hard werkt je alles kunt bereiken en kopen (Je ziet deze generaties dat nog steeds toepassen). En Generatie Y, de Millenials die opgroeienden in een tijd van overvloed en stabiliteit en daarmee het gevoel dat alles mogelijk is, ziet het er door de bril van Generatie Z allemaal heel anders uit. Dit heeft hen pragmatisch en in zekere zin veerkrachtig gemaakt, maar tegelijk ook kwetsbaar omdat ze niet voldoende geleerd hebben met tegenslagen om te gaan. Ze passen zich snel aan aan veranderingen en lossen hun problemen op een manier op die echt anders is dan voorgaande generaties gewend waren.

Genz heeft behoefte aan ruimte voor eigen initiatief, aan oprechte aandacht, en aan leiderschap dat begeleidt in plaats van dicteert. Als we hen die ruimte geven, ontstaat er iets bijzonders. Dan zie je jonge mensen die niet alleen meedoen, maar die meebouwen. Aan sterke teams, betere dienstverlening, meer gastvrijheid, innovatie en werkplezier.

Wie GenZ serieus neemt, investeert in de toekomst. Een toekomst die menselijker, duurzamer en betekenisvoller is. Je hoeft echt niet alles meteen compleet te veranderen. Maar probeer verandering vooral ook niet tegen te houden. Denk maar eens aan de huidige snelle ontwikkelingen op het gebied van AI. De gemiddelde GenZ-er gebruikt AI al in een mate waar andere generaties geen notie van hebben. Realiseer je dat over een aantal jaar GenZ het voor het zeggen heeft en daar kunnen we nu al op voorsorteren door te luisteren en te leren.

Leidinggeven aan Generatie Z vereist een bewuste en adaptieve aanpak. Door hun waarden, doelen en behoeften te begrijpen en effectieve leiderschapsstrategieën toe te passen, kun je met jouw team en organisatie de volledige potentie van GenZ medewerkers benutten. Door aandacht te besteden aan open communicatie, technologie, samenwerking, flexibiliteit en leiderschapsontwikkeling, kun je als leidinggevende een positieve en productieve werkomgeving creëren waarin Generatie Z optimaal tot zijn recht komt.

Bij Letsgoactive training groep hebben we uitgebreid studie gedaan naar GenZ en geven we al ruim 2 jaar succesvol Masterclasses en trainingen Effectief Leidinggeven aan GenZ waarin je leiderschapsteam deze generatie echt leert begrijpen en concrete tools krijgt aangereikt om direct succesvoller leiding te geven aan GenZ-ers in hun teams. Wil je informatie over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op, 079 323 82 62 of gebruik het contactformulier.

Werk je in de Horeca? Dan is het ook mogelijk je individueel in te schrijven voor de training Leidinggeven aan Generatie Z bij ZiN Inspiratielab van Sligro.   

Jeff Dadema
Managing Director
Letsgoactive training groep
info@letsgoactive.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *