5 tips om succesvoller leiding te geven

“People don’t leave bad jobs, they leave bad bosses.”

Succesvol leidinggeven is niet eenvoudig weet jij als leidinggevende als geen ander. De tijd dat je als leidinggevende de dienst uitmaakte is voorgoed voorbij. Als leidinggevende worden al je acties onder een vergrootglas gelegd en goede medewerkers vertrekken terecht als ze zich niet gerespecteerd voelen en geen vertrouwen hebben in hun leidinggevende. Hoe kun je jouw leiderschapsstijl aanpassen en succesvoller leidinggeven. Hoe maak je leidinggeven makkelijker en hoe haal jij het beste uit jouw teamleden naar voren en laat je jouw team tot betere prestaties komen? Ik geef je graag 5 concrete tips om direct mee te starten en een ‘Gevend Leider’ te worden:

      1. Zet je knop overtuigend op geven
        Als leidinggevende zijn we graag bepalend en verwachten we vaak veel van onze teamleden. Dat ze op tijd komen, alles geven, gastvrij zijn, klantgericht zijn, zoveel mogelijk verkopen, verantwoordelijkheid nemen, flexibel zijn, altijd beschikbaar zijn, actief meedenken, noem maar op. En wat geven wij hen daarvoor terug? Salaris is dan het eerste wat opkomt. Maar salaris is een basisvoorwaarde, bovendien wordt het salaris door de organisatie betaald en is het de vergoeding voor de geleverde prestatie. We geven aandacht, maar in veel gevallen zijn we daar, vooral door drukte, niet erg scheutig mee. We verwachten dus erg veel en geven doorgaans (veel te) weinig. En dan vinden we het gek dat als we omhoog zitten we soms geen medewerker kunnen vinden die wil komen werken of dat medewerkers minder enthousiast zijn over onze ideeën. Begin vandaag nog met geven, niet om te pleasen maar vanuit leiderschap. Geef vooral aandacht en tijd aan je teamleden! Zet niet je klanten maar je medewerkers op nummer
      2. Werk aan vertrouwen
        Waar het vorige punt vooral neerkomt op het geven van vertrouwen is het krijgen van vertrouwen van je teamleden een aandachtspunt op zich. Zonder het vertrouwen van je medewerkers is leidinggeven erg lastig of zelfs onmogelijk. Vertrouwen medewerkers jou dan geven ze je in feite het mandaat om hen te leiden. Wij vertrouwen alleen mensen van wie wij geloven dat zij het beste met ons voor hebben, dat geldt voor jou en voor mij en dus ook voor iedere medewerker. Geven gaat dus heel erg over echt geven om medewerkers. Jouw intentie is daarbij het allerbelangrijkste. Zo kun je een medewerker prima de harde waarheid vertellen, als de medewerker weet dat jouw intenties goed zijn en in zijn/haar belang, accepteert hij/zij dit zonder problemen. Er zijn 3 factoren die maken of een medewerker jou als leider vertrouwt en dat zijn: 1. empathie, heeft de medewerker het gevoel dat je hem/haar wilt laten groeien; 2. authenticiteit, heeft de medewerker het gevoel met jouw ware ‘ik’ te maken te hebben; 3. logica, wordt jouw uitleg als duidelijk, eerlijk en nauwkeurig ervaren.
      3. Focus op zelfstandigheid en onafhankelijkheid
        Leg jouw focus iedere dag weer op het zo zelfstandig en onafhankelijk mogelijk maken van iedere medewerker. Zorg er actief voor dat iedere medewerker succesvol kan zijn zonder jouw aanwijzingen. Zelf het verschil kan maken en zelf impact kan maken in het leven van klanten en collega’s. Dat betekent vooral investeren in opleiden, trainen, coachen, begeleiden en vooral empoweren. Verantwoordelijkheid durven geven betekent voor jou als leidinggevende vooral los durven laten. Iets waar veel leidinggevenden veel moeite mee hebben. Je medewerkers iedere dag weer laten groeien en sterker maken leidt niet alleen tot een hogere mate van motivatie, betrokkenheid en verbondenheid, je klanten worden ook aanzienlijk beter geholpen en het resultaat gaat structureel omhoog.
      4. Ga uit van gelijkwaardigheid
        Gevend Leiderschap gaat uit van gelijkwaardigheid. Iedere medewerker is even belangrijk, ongeacht de functie en het functieniveau. Als leidinggevende heb jij een andere rol dan de medewerkers in je team. Een leidinggevende leidt de troepen en dat is natuurlijk een belangrijke taak. Ook de medewerker aan de receptie, in de winkel, in de spoelkeuken, aan het bed, noem maar op hebben een taak en hebben daarmee een even belangrijke rol voor het resultaat als jij. Belangrijk je dit te realiseren wanneer jij jouw knop op geven zet. Het lijkt misschien raar, maar medewerkers zijn veel meer bereid naar jou te luisteren als ze je als gelijke zien, simpelweg omdat ze je dan meer vertrouwen. Start met goed te luisteren naar de mensen in je team en waardeer iedereen evenveel, ongeacht de functie. Iedereen is even belangrijk wil overigens niet zeggen dat iedereen evenveel bepaalt, dat wordt geregeld door de rol.
      5. Besteed iedere dag aandacht aan ‘Spelen en plezier maken’
        We zijn als leidinggevenden altijd bezig met het behalen van resultaat. Het is goed te realiseren wat de impact van plezier is op dat resultaat. Plezier wordt enorm onderschat in leidinggeven. Als jij succesvol wilt zijn met jouw team, besteed dan iedere dag aandacht aan plezier maken. Plezier maken met elkaar maar nog belangrijker: plezier maken met klanten, gasten, bewoners, patiënten ect. Plezier maken betekent dat we samen lachen en het fijn hebben. Dit bereik je door je teamleden te leren spelen in hun werk. Spelen met situaties, spelen met klanten en dat uiteraard in de positieve zin van het woord. Spelen leidt tot ontspannen sfeer en vooral tot creativiteit en flexibiliteit. Precies wat veel teams nu meer dan ooit nodig hebben.

Het begint dus allemaal met jouw knop overtuigend op geven te zetten als leidinggevende. Daarom noemen wij het ook Gevend Leiderschap (Caring Leadership), een nieuwe effectieve leiderschapsstijl voor de leider van nu, gebaseerd op de filosofie van Givability®. Wil je meer informatie over Caring Leadership of het gratis e-Book ontvangen? Neem dan even contact met ons op.

Jeff Dadema
Letsgoactive training groep

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *