Je winkel opnieuw uitvinden

Gesloten winkels
Het moge duidelijk zijn dat er veel aan de hand is in de retail. Het lijkt maar niet op te houden met winkelketens die in ernstige financiële nood verkeren en wiens toekomst zeer onzeker is. Nu is het V&D maar veel andere bedrijven staan er minstens zo slecht voor. Er moet NU iets gebeuren maar wat dan precies? In de eerste plaats is mijn overtuiging dat een loonoffer slechts uitstel van executie betekent. Een noodgreep om tijdelijk het hoofd nog enigszins boven water te houden.

Waarom gebeurt dit?

In een artikel van Barbara Rijlaarsdam op NRCQ van 7 februari 2015 geeft Cor Molenaar uitleg. De in de problemen geraakte bedrijven als o.a. V&D, Hema, Manfield, Dolcis, Mexx, Free Record Shop, Halfords stellen dat de problemen voortkomen uit de economische crisis en concurrentie van webwinkels. Allebei onzin, zegt retail deskundige Cor Molenaar en daar ben ik het hardvochtig mee eens.

In het artikel staan onder andere de volgende quotes van Cor Molenaar: “Consumenten passen zich tegenwoordig niet meer aan de bestaande structuren aan, zegt hij. Welnee, de systemen moeten zich maar aan hén aanpassen. Zij willen winkelen waar en wanneer het hen uitkomt. Zij willen niet ik-weet-niet-hoeveel geld kwijt zijn aan parkeren. Zij denken: waarom zijn winkels niet op zaterdagavond open? En waarom wél op maandag, als er geen klanten zijn?” “De klant is fundamenteel veranderd, en dat wordt schromelijk onderschat. Als winkeliers niet wezenlijk veranderen, jagen zij consumenten alleen maar verder weg” zegt Molenaar.

In Nederland zijn simpelweg teveel winkels. Net als andere deskundigen denkt Molenaar dat ongeveer een derde van alle winkels uiteindelijk moet verdwijnen. Marktonderzoeksbureau Q&A heeft eind vorig jaar berekend dat het aantal winkels in Nederland de afgelopen zes jaar al met een vijfde is gekrompen. Er zijn er nu nog grofweg 90.000 over.

Ontwikkelingen

Ik zie een duidelijke scheiding ontstaan tussen de winkelgebieden in de grote steden en de kleinere steden. Veel consumenten gaan winkelen in de grote steden en zijn bereid daar heen te rijden als ze er niet woonachtig zijn. In kleinere steden en dorpen zien we meer en meer lege panden en hoe meer lege winkelpanden, hoe meer minder aantrekkelijk het gebied wordt en dan ontstaat er een neerwaartse spiraal. Winkelen in een ware vrijetijdsbesteding geworden. Dat was het natuurlijk altijd al, maar ‘vroeger’ ging je ook even de stad in om iets te kopen wat je op dat moment nodig had. Nu dat niet meer hoeft, je bestelt nota bene zo goed als alles ook online en het wordt bij je thuis afgeleverd, is winkelen alleen nog actueel als vrijetijdsbesteding.

Dat maakt dat op werkdagen het aantal consumenten in een winkelgebied verder is afgenomen en in het weekend juist is toegenomen. Als vrijetijdsbesteding stellen consumenten hele andere eisen dan wanneer ze naar een winkel gaan om een noodzakelijke boodschap te doen. Dat verklaart ook meteen waarom beleving en emotie de hoofdrol zijn gaan spelen. Beleving is van een belangrijke bijzaak de belangrijkste reden geworden waarom consumenten je winkel bezoeken. Zelfs wanneer een lage prijs je belangrijkste USP is. De beleving is dan dat je extra veel krijgt voor je geld. Daarom kopen consumenten bij zaken als Action en Primark ook nagenoeg altijd veel meer producten dan ze van plan waren te kopen.

Een ander belangrijk aspect van beleving is de opkomst van Retail gerelateerde horeca. Een beetje zichzelf respecterend winkelbedrijf heeft een eigentijds in-house horeca concept. Dit heeft V&D al in een heel vroeg stadium begrepen. La Place blijkt zelfs zo sterk te zijn dat het het hele V&D concern overeind hield. Daar ligt nu ook een grote kans voor V&D, misschien wel de enige kans op overleven. Door het concept te veranderen in een shopping experience met La Place in het middelpunt zou de winkelketen wellicht populairder dan ooit kunnen worden. De vraag is natuurlijk of het al niet te laat is.

De oplossing

In plaats van in de koplampen te staren tot de klap komt, doen veel winkelbedrijven er volgens mij goed aan zichzelf volledig opnieuw uit te vinden. En eigenlijk zouden zij dit iedere 5 jaar opnieuw moeten doen. Stel je zou nu beginnen, in de huidige markt met de wetenschap van vandaag. Hoe zou dat er dan uitzien? Wie zijn dan je klanten en waarom? Welke beleving ervaren zij bij ons en waarom? Welke locaties zijn dan geschikt en waarom? Welke samenwerkingsverbanden zijn mogelijk? Eigenlijk betekent dit even alles vergeten zoals het nu is en helemaal opnieuw beginnen. Vervolgens bekijken hoe dit nieuwe concept of een nieuwe formule, met zo min mogelijk investering kan worden gerealiseerd waarbij de medewerkers een hoofdrol spelen.

Beleving wordt gemaakt door de inrichting maar vooral door de medewerkers. Aan inrichting wordt vaak veel tijd en geld besteed, aan het trainen van de medewerkers helaas veel te weinig. Met de juiste keuzes in werkwijze en communicatie kan een unieke beleving worden gerealiseerd die je winkel voor jouw doelgroep tot een magneet kan maken.

Tot slot ter inspiratie een stukje uit de TED presentatie over de Golden Circle van Simon Sinek. In de WHY van en organisatie ligt vaak de sleutel tot het onderscheidend vermogen. Veel winkelbedrijven zijn ver afgedreven van hun WHY en handelen slechts om omzet te maken en te overleven. Door de WHY weer leidend te maken kan dit worden omgedraaid.

Veel succes en ik ben uiteraard altijd bereid mee te denken!

Jeff Dadema Managing Partner

Letsgoactive training groep

Lees hier het artikel van Barbara Rijlaarsdam op NRCQ.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *