Hoe stoppen we de Retail domino?

Domino RetailHet gaat wel erg hard ineens met het omvallen van de ons allen bekende winkelketens die decennialang het straatbeeld domineerden. Helaas is het einde nog niet in zicht en het besef begint door te dringen dat onze stadscentra voorgoed zullen veranderen. Is dat erg? Nou nee eigenlijk niet. Het is een natuurlijk proces. De wereld is veranderd, de consument is veranderd en internet heeft een vaste plaats in onze dagelijkse werkelijkheid gekregen. Het biedt wat mij betreft ook veel nieuwe kansen. Eindelijk komen we af van de standaard winkelstraat, met overal dezelfde winkelketens.  

Oorzaak van de faillissementen

Er wordt veel geschreven over de oorzaken van de huidige malaise. Internet krijgt van velen de schuld maar internet is wat mij betreft slechts gedeeltelijk verantwoordelijk voor het omvallen van bedrijven als V&D en Aktiesport. Daarnaast is beleving het toverwoord, de failliete winkels zouden onvoldoende hebben gewerkt aan beleving. Dat klopt zeker want een sterke beleving is absoluut van grote waarde is voor een winkel. Maar is denk dat er meer bij komt kijken om als winkel succesvol te zijn.

Mijn mening

Veel gestrande winkelketens hebben wat mij betreft één ding gemeen, ze waren inspiratieloos. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ze geen boodschap uitstraalden, ze waren er gewoon. En het product was best oké, maar niet bijzonder. Waarom ging je er naartoe? Waarom kocht je er uiteindelijk relatief weinig? Neem V&D, ik kwam er wel en ik kocht er ook wel eens wat. Maar er was geen reden waarom ik er graag naar toe wilde. Geen reden om er speciaal naar toe te gaan.

Om als retailer succesvol te zijn heb je om te beginnen een duidelijke en bij voorkeur inspirerende visie nodig. Wie wil je zijn en waarom? Dan komt het neer op duidelijke keuzes maken. En dat is soms best lastig. Het is daarom dat zo veel winkels maar niet kiezen en zich tegen beter weten in op alles en iedereen richten. Denk maar eens aan V&D, maar misschien in mindere mate ook aan Perry Sport. Ik houd persoonlijk van sportwinkels, ik kom er graag. Maar als klant wil je geïnspireerd worden. Een winkel moet dus af en toe weer nieuwe dingen bieden om mij als klant te binden. Ik moet een reden hebben de winkel weer te bezoeken. Bij Perry Sport is de winkel het hele jaar nagenoeg hetzelfde, er is of gebeurt weinig tot niets waar je als klant opgewonden van wordt.

Neem nou bijvoorbeeld sportschoenen. In de gemiddelde sportwinkel vind je slechts een beperkt assortiment. Bezoek je de site van Nike of Adidas dan vind je een veelvoud aan keuze. Niet dat je dan automatisch je schoenen online koopt, de meeste consumenten  vinden het nog altijd fijn schoenen te passen en meteen mee te kunnen nemen. Alleen als het assortiment te klein wordt, of niet vaak genoeg wisselt, wat doe je dan? De huidige markt vraagt om een andere creatievere aanpak.

Hoe nu verder?

Retailers die stug doorgaan met wat ze al decennia doen, op dezelfde wijze, gaan het denk ik niet redden. We zullen de komende maanden dan ook nog wel een aantal faillissementen gaan zien ben ik bang. Voor sommigen is het al te laat en kan niet meer worden bijgestuurd.

Maar wie nog redelijk draait en de mogelijkheid heeft te veranderen kan dat naar mijn mening beter zo snel mogelijk doen. Te beginnen bij eens kritisch naar het concept te kijken in relatie tot het huidige tijdsbeeld. Stel je zou opnieuw beginnen, hoe zou dat er dan uitzien en waarom? Waar geloof je in en waarom? Een exercitie die echt ieder jaar opnieuw moet worden gedaan.

Na het DNA van het bedrijf te hebben uitgewerkt vertaal je dit naar de winkel en zorg je voor een passend assortiment en een passende beleving. Zorg ervoor dat het heel duidelijk wordt voor klanten wat de visie van de winkel is en vooral ook ‘het waarom’. Zorg dat het inspirerend is voor klanten, wissel assortiment regelmatig, maak het spannend. Bouw verrassende elementen in en zorg voor expertise. Vraag je af waarom zouden klanten naar de winkel komen? Zou je zelf komen en waarom? Is er een meerwaarde ten opzichte van online kopen?

Even terug naar Perry Sport. Perry richt zich op outdoor. Op zich een prima keuze. Alleen wanneer je een gemiddelde winkel bezoekt ervaar je in eerste instantie helemaal geen outdoor experience. Je staat meteen tussen algemene sportspullen. Voor het outdoor assortiment moet je eerst de trap naar boven nemen. Weggestopt van het grote publiek vind je er de outdoor spullen … waar Perry Sport zich dus op richt. Maak duidelijke keuzes.

Medewerkers van morgen

Van de gemiddelde medewerkers mag dan ook meer betrokkenheid en inzet worden gevraagd. Voor onverschilligheid en desinteresse is in de Retail van morgen gewoon geen plek meer. Hierin schuilt een grote verantwoordelijkheid voor de winkelier. Goed zorgen voor je mensen.

Wil je dat er beter en meer wordt verkocht in de winkel, en wat mij betreft kan dat in heel veel winkels, dan moet je je medewerkers inspireren en trainen. Zorgen voor substantiële expertise en leren denken en werken volgens de gedachte van jouw winkel en concept.
Er worden de meeste winkels enorm veel kansen gemist door ongetraind en onverschillig personeel zonder enige kennis van zaken en klantgerichtheid.

Ik zie uit naar de winkelgebieden van morgen met meer uitgesproken concepten die mij als klant inspireren en waar het inspirerend is om als medewerker te werken. Waar mensen werken die het leuk vinden mij als klant te helpen en er een feestje van kunnen en durven maken.

Jeff Dadema
Letsgoactive training groep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *